Wprowadzenie świadczenia wychowawczego 800 plus to tak naprawdę nie reforma, tylko podwyżka dotychczasowego świadczenia wychowawczego 500 plus. Nowa nazwa nie zmienia zasad, które obowiązywały do stycznia 2024 roku. Celem świadczenia 500 plus i 800 plus jest pokrycie częściowych kosztów utrzymania dziecka. Nie powinno ono mieć wpływu na wysokość alimentów przyznanych przez sąd.
800 plus to polski program socjalny, wprowadzony od stycznia 2024, który zastępuje świadczenie wychowawcze 500 plus. Zarówno 500 plus, jak i 800 plus ma na celu podnieść standard życia oraz zaspokoić podstawowe potrzeby dzieci, które nie ukończyły 18 roku życia bez względu na dochody rodziców. Zasady przyznawania tego zasiłku są takie same jak w przypadku 500 plus. Ponieważ nie jest to nowe świadczenie – w praktyce jest to podwyżka starego świadczenia opakowana w nową nazwę.
Świadczenie 800 plus nie zalicza się do dochodów rodzica, tym bardziej nie ma wpływu na wysokość alimentów. Sąd, który analizuje temat alimentów, bierze pod uwagę trzy elementy:
Świadczenie 800 plus nie powinno być brane pod uwagę przy określaniu wysokości alimentów. Państwo nie powinno płacić alimentów za rodziców, którzy nie żyją z dziećmi. Gdyby sądy uznawały, że podwyżka z 500 plus na 800 plus oznacza, że ojciec czy matka ma płacić o 300 zł mniejsze alimenty (“bo była podwyżka”), to prowadziłoby do wniosku, że to państwo płaci w części alimenty. Dlatego świadczeń na dzieci typu 800 plus i 500 plus, Kindergeld, Child Benefit i innych podobnych nie wlicza się do alimentów. Jeśli masz problem z 800 plus lub Kindergeld, to zapisz się na bezpłatną konsultację.
Program Rodzina 500 plus został wprowadzony w 2016 w kwietniu, więc jest dużo materiałów i orzecznictwa na ten temat. Wprowadzenie 500 plus nie wpłynęło na zmniejszanie wysokości orzekanych alimentów. Drugi rodzic, który nie żyje z dzieckiem, musi z własnej kieszeni łożyć na dziecko. Na tym polega obowiązek alimentacyjny, że jest on zasądzany z kieszeni rodzica. Programy państwa, których celem było poprawienie dzietności i bezpieczeństwa rodzin z dziećmi, nie powoduje zmniejszenia świadczeń alimentacyjnych.
Jeśli rodzice mają opiekę naprzemienną, to powinni dzielić się 800 plus. Oboje rodzice wkładają połowę wysiłku w wychowanie dziecka, to świadczenie powinno być podzielone po połowie. Jeśli jednak dziecko generalnie żyje z jednym rodzicem, to on powinien rozporządzać zasiłkiem 800 plus lub/i Kindergeld. Rodzice “weekendowi” nie powinni decydować o zasiłkach na dzieci. Należy na to patrzeć w ten sposób, że rodzic, który opiekuje się dzieckiem w większości ma decydować o tym, co zrobi ze świadczeniem wychowawczym 800 plus. Każde inne rozwiązanie jest sprzeczne z doświadczeniem życiowym. Rozstanie jest momentem, od którego rodzic zostający z dzieckiem lub zabierający dziecko ze sobą, powinien rozporządzać zasiłkami na dzieci. Nie trzeba czekać na:
Od razu po rozstaniu, gdy rodzice przestają tworzyć wspólne gospodarstwo domowe, zasiłkiem powinien rozporządzać ten rodzic, który ma pod swoim dachem dziecko. Jeśli wnioski były na drugiego rodzica, to trzeba to zgłosić w ZUSie i zmienić dane wnioskodawcy. Im szybciej tym lepiej. Tak samo w temacie zasiłków na dzieci z Niemiec czy innych państw EU. Trzeba jak najszybciej złożyć wniosek o Kindergeld lub podobny zasiłek. Dowiedz się więcej o Kindergeld a 800 plus.
Nie. Fakt, że państwo wypłaca o 300 zł więcej, nie daje podstaw do obniżenia alimentów. Czym innym jest pomoc państwa w wychowaniu dzieci (zasiłek na dziecko), a czym innym obowiązek alimentacyjny. Jeśli rodzic nie mieszkający z dzieckiem pójdzie do adwokata i będzie chciał obniżyć alimenty, bo państwo polskie zwiększyło świadczenie wychowawcze, to uczciwy adwokat powinien poinformować potencjalnego klienta, że alimenty są niezależne od świadczeń na dzieci i jego wniosek o obniżenie alimentów z tego powodu ma nikłe szanse powodzenia. Więcej o Kindergeld.
Zapisz się na bezpłatną konsultację telefoniczną. Wybierz w kalendarzu dzień i godzinę, kiedy znajdziesz czas.
Zapisz się na bezpłatną konsultację