
Niemiecki zasiłek rodzinny Kindergeld a renta z Polski i renta sieroca (półsieroca) po zmarłym rodzicu z Niemiec
24 września, 2024
Który kraj w Europie ma najwyższe Kindergeld? W którym kraju jest najwyższe Child Benefit?
19 listopada, 2024
Zdarza się, że urzędy nie odpowiadają. Dotyczy to i urzędów w Niemczech, i w Szwajcarii, i w Polsce, i w pozostałych krajach. Jest to sytuacja, w której Wnioskodawca powinien działać. Napisać ponaglenie lub pismo przypominające, jeśli urzędy zbyt długo nie odpowiadają, ewentualnie napisać skargę, gdy można mieć podejrzenie, że dochodzi do przewlekłości. Nie wysyłać tego e-mailem – to nie działa. Trzeba to wysłać pocztą tradycyjną. Z drugiej strony Wnioskodawcy bardzo często są niecierpliwi i mają nierealne oczekiwania dotyczące szybkości obsługi. W przypadku Familienkasse z Niemiec urząd na korespondencję listowną powinien odpowiedzieć w ciągu 2 miesięcy. I generalnie się tego trzyma.
Najważniejsze wnioski:
- Pismo przypominające czy ponaglenie do Familienkasse może być skuteczne, gdy będzie miało formę pisemną (list po niemiecku z nr Kindergeld, opisem sprawy, załączonymi dowodami, wysłany pocztą listem poleconym z zachowaniem dowodu nadania)
- Po dwóch, maksymalnie trzech miesiącach bez odpowiedzi należy wysłać kolejne pismo
- Jeśli ponaglenia czy przypomnienia nie działają i nadal nie ma odpowiedzi, należy złożyć skargę na Familienkasse
Spis treści:
- Dlaczego nie wysyłać e-maili do Familienkasse?
- Dlaczego telefony i spotkania z urzędnikami nie działają w sprawach o niemiecki zasiłek rodzinny?
- Jak prawidłowo przygotować ponaglenie lub pismo przypominające do Niemieckiej Kasy Rodzinnej?
- Jak prawidłowo wysłać ponaglenie lub pismo przypominające ws. zasiłku Kindergeld z Niemiec?
- Co zrobić jeśli ponaglenie lub pisma przypominające nie działają i Kasa Rodzinna nie odpowiada?
Dlaczego nie wysłać e-maili do Familienkasse?
Ludzie mylą nas (prywatną firmę pomagającą ws. związanych z Kindergeld) z niemieckim urzędem. Umawiają się na konsultacje, myśląc że porozmawiają z urzędnikiem z Familienkasse. Wysyłają do nas e-maile z dokumentami i nr Kindergeld. Proszą, abyśmy nie ściągali drugi raz 4000 euro, bo zostało to już spłacone. Tak, wnioskodawcy mylą urzędy z prywatnymi firmami. Wysyłają na pierwszy lepszy e-mail znaleziony w sieci swoje ponaglenia, swoje skargi na Familienkasse. Nie sprawdzają, nie są dokładni. Sprawy formalne załatwiają jadąc autem, trzymając w jednym ręku hamburgera a w drugim telefon.
Wnioskodawcy robią literówki w adresach. Sprawa dotyczy 20 000 euro, a oni mylą litery w nazwie e-maila. Lub nie wiedzą, który dokładnie urząd Familienkasse odpowiada za ich sprawę. Bo w sprawach, gdy dzieci żyją w Polsce, to nie urząd lokalny odpowiada (nie tam, gdzie się pracuje), tylko Familienkasse Sachsen.
Po trzecie i najważniejsze: Familienkasse bardzo często nie odpowiada na e-maile wcale. Zero reakcji. I słaby dowód przed sądem w przypadku konfliktu z urzędem. Mają swoje problemy. Brakuje im ludzi. W sumie powód dlaczego tak się dzieje jest drugorzędny – po prostu lekceważą ten kanał kontaktu.
Dlaczego spotkania z urzędnikami i telefony nie działają w sprawach o niemiecki zasiłek rodzinny?
Każdy zna to uczucie – fajnie się z urzędnikiem rozmawiało. Był pomocny, podpowiedział coś więcej niż musiał. Zapewnił, że sprawa posuwa się do przodu. Po czym jakiś czas później przychodzi decyzja odmowna listem w sprawie zwrotu Kindergeld lub zwrotu 800 plus. Rozmowę z urzędnikiem, szczególnie, gdy na stole są większe kwoty, trzeba brać w cudzysłów. Mieć świadomość, że jego rola, to “obsłużyć klienta” i “sprawić, żeby wydawało mu się, że jego sprawa jest najważniejsza”. W rzeczywistości urzędnicy kierują się ekonomią. Albo minimalnego wysiłku (cóż kosztuje poklepanie petenta po plecach i dodanie mu otuchy, albo interesu swojej organizacji (gdy pieniędzy jest więcej na stole). Liczy się to co jest na piśmie. Spraw ponagleń, przypomnień, skarg dotyczących przewlekłości nie załatwia się osobiście. Chyba że zaraz po rozmowie jest wysłane pismo. Urzędnicy nie mają żadnej odpowiedzialności za to, co opowiadają petentom.
Jak prawidłowo przygotować ponaglenie lub pismo przypominające do Niemieckiej Kasy Rodzinnej?
Urzędnik pracujący w Familienkasse chce dostać pismo:
- W swoim języku (pismo powinno być po niemiecku)
- Napisane na komputerze (pisma odręczne trafiają na koniec kolejki, nawet jeśli ktoś ręcznie uzupełnia formularz odpowiedzi dołączony zwyczajowo do każdego pisma przez Familienkasse)
- Oznaczone sygnaturą sprawy (numerem Kindergeld zwanym też Kundennummer)
- Z opisem przebiegu sprawy ze wskazaniem dokładnych okoliczności, dat, okresów i kopiami dowodów
- Z podpisem
- Z dołączonymi kopiami dowodów.
Jak prawidłowo wysłać ponaglenie lub pismo przypominające ws. zasiłku Kindergeld z Niemiec?
Wysyłając list, ponaglenie czy pismo przypominające ws. Kindergeld do Familienkasse należy:
- Skopiować całą zawartość listu i umieści kopię w archiwum
- Wysłać list listem poleconym (na Deutsche Post Tracking wpisując nr listu poleconego można sprawdzić czy list został odebrany przez urząd i kiedy)
- Zachować dowód nadania listu – umieścić odcinek z poczty w archiwum
Co zrobić jeśli ponaglenie lub pisma przypominające nie działają i Kasa Rodzinna nie odpowiada?
Trzeba wymusić wydanie decyzji. Nie da się tego załatwić po dobroci. Trzeba przygotować skargę na niemiecki urząd. Jeśli masz problem z Familienkasse lub innym urzędem polskim lub zagranicznym, który nie odpowiada lub wciąż prosi o te same dokumenty, to zapisz się na konsultację ws. Kindergeld.
CHCESZ OMÓWIĆ SWOJĄ SYTUACJĘ?
Zapisz się na bezpłatną konsultację telefoniczną. Wybierz w kalendarzu dzień i godzinę, kiedy znajdziesz czas.


